All information provided is for entertainment only and no one makes any representations as to accuracy, completeness, currentness, suitability, or validity of any information on this site and will not be liable for any losses, injuries, or damages arising from its display or use.
1 of 1
Vissa säger att svart granit är mest praktiskt, men andra förespråkar ljusa färger för att få ett fräschare kök. Jag är nyfiken på riktiga erfarenheter från folk som faktiskt har granitbänkskivor i olika färger och ytbehandlingar hemma. Hur funkar det med fläckar och repor på till exempel svart eller grön granit jämfört med ljusare nyanser? Dessutom är jag osäker på vilken ytbehandling som är mest tålig men ändå behåller stenens naturliga karaktär. Jag har hört att polering gör ytan blank och fin, men borstad eller flammad yta kan vara bättre om man vill dölja mindre märken. Någon som kan dela med sig av exempel från köksbänkar i granit och vad de valt i fråga om färg och finish?
Jag har personligen erfarenhet av en köksbänk i granit som är grå och polerad, och jag måste säga att det fungerar ganska bra även om det kräver lite omvårdnad för att undvika fläckar från oljor och syror. Den polerade ytan speglar ljuset fint och ger ett elegant uttryck i köket, men det är också lätt att se små repor när man är noggrann. Jag känner någon med en mörkgrön borstad bänkskiva som klarar vardagen jättebra, och där döljs både fläckar och slitage betydligt bättre. Viktigt är också att komma ihåg att granit är en naturlig sten, så varje köksbänk i granit kan se lite annorlunda ut även i samma färgkategori på grund av variationer i mönster och ådring. Mitt intryck är att just valet av ytbehandling verkligen påverkar känslan lika mycket som färgen. Och eftersom det handlar om en köksbänk i granit är det smart att fundera på både funktion och estetik för att få det man vill ha i vardagen.
1 of 1